
Prøv at se på billedet.
Her ser du en selvfed, forfængelig og slibrig sælger.
En sælgertype som ofte har en ubetydelig birolle i amerikanske B film.
Og som charmerer ældre damer med blåt hår, hvis kæreste eje er en pekingeser ved navn “Darling.”
En sælger som har et valgsprog, der hedder: Always be closing.
(Ja jeg kunne blive ved – men du har sikkert fanget pointen).
Vi kender ham godt (altså sælgeren).
Og vi griner ad ham.
For han er så langt ude salgsmæssigt.
Vi ved godt, at han er en karikeret sælgertype – som ikke findes i virkeligheden.
For det har vi lært.
På en masse salgskurser, som vi har deltaget på.
Hvor vi har arbejdet med at forstå kundernes behov, være en konstruktiv sparringspartner og hjælpe vores kunder til succes.
Der er bare et problem her.
Det er:
At mange rådgivere, revisorer, coaches, advokater, iværksættere, konsulenter m.fl.
De tror inderst inde ikke på det.
(Altså at den slibrige sælger ikke findes i virkeligheden.)
Og går man dem virkelig på klingen.
Så tror de stadig, at sælgere generelt er utroværdige lystløgnere som vil stoppe alt ned i halsen på kunderne for ussel mammon.
Og sådan vil de for alt i verden ikke være.
Nu tænker du måske: “Ahrrr…kan det nu passe?”
Ja den er god nok
Jeg har faktisk haft en rådgiver ved en landboforening som udvandrede (fra et salgskursus), fordi jeg kaldte ham sælger.
Og jeg hører igen og igen rådgivere, revisorer, konsulenter, coaches, iværksættere m.fl. som siger: “Jeg skal ALDRIG være en sælgertype”.
Og med en sælgertype.
Så mener de vores slibrige, anmasende, karikerede og “alt for meget” sælger.
Det betyder i praksis:
At de afholder de sig fra at sælge.
Og at mersalg er en by i Rusland.
Fordi de tror, at hvis de tager salgskasketten på, at så får de automatisk en tatovering i panden, hvor der står: SLIBRIG SÆLGER.
Hold da op hvor er det ærgerligt, at de tænker sådan.
Og hold da op – hvor er det dyrt.
For super dygtige sælgere sælger jo ikke sand i Sahara.
De vægter jo i høj grad den gode kunderelation. Og de ved, at salg øger kundetilfredsheden og kundeloyaliteten.
Fordi de har set det sort på hvidt i et hav af kundeundersøgelser.
Og fordi deres egne kunder fortæller dem det (indirekte).
Så de har forstået.
At det ikke er et skælsord:
At være sælger.
Men at salg og kundetilfredshed er som Yin og Yang.
Og at kunderne har en forventning om:
At du er sælger.
Selvom der står revisor, rådgiver, konsulent, coach, iværksætter etc. på dit visitkort.