Sådan får I flere begejstrede og loyale kunder – uanset branche og budget

Studier viser, at en tilfreds kunde ikke nødvendigvis er en loyal kunde.

Ja du læste rigtigt.

En glad og tilfreds kunde er ikke nødvendigvis en loyal kunde.

Bl.a. Harvard University har lavet en omfattende undersøgelse, hvor de konkluderer at:

Loyale kunder kommer først, når du skaber en følelsesmæssig kontakt og hjælper kunderne med at opfylde ofte ubevidste behov og ønsker.

Og hvad betyder det så i praksis?

Det, som studier og undersøgelser viser, er at:

⦁ en følelsesmæssig kontakt er mere end et venligt smil og en imødekommende medarbejder. Det kræver, at vi gør noget ekstraordinært.

⦁ skal vi opfylde kundernes ubevidste behov og ønsker, så skal vi kende vores kunder og vores produkter/services til fingerspidserne.

Det interessante er, at langt de fleste servicevirksomheder er af den overbevisning, at de giver en god service, som får kunderne til at komme igen og igen.

Problemet er bare, at kunderne er af en anden opfattelse.

4 ud af 5 kunder oplever nemlig, at god service er en by i Rusland, og at der er langt mellem snapsene, når vi taler serviceoplevelser, der påvirker dem positivt følelsesmæssigt.

Og netop de virksomheder, der har knækket denne kode, vinder år efter år såvel danske som internationale priser for deres gode service.

Og de har, overraskende nok, flere kunder og en bedre bundlinje.

***

Jeg vil derfor i denne blog give dig et indblik i, hvordan du kan arbejde med kundeloyalitet og kundebegejstring. Hvordan du kan skabe denne positive følelsesmæssige kontakt til jeres kunder og derved få flere kunder.

Jeg vil give dig et indblik i WAUW-termometret, som vi bruger, når vi hjælper nogle af Danmarks bedste kundeserviceafdelinger med at få flere loyale kunder.

Du kan se termometret her:

Så lad os dykke ned i det.

Hver eneste gang en kunde er i kontakt med jer, så skal du forestille dig, at kundens oplevelse kommer ind ad tragten til venstre.

Og efter få sekunder vil kunden ubevidst foretage en vurdering af oplevelsen.

Og der vil være tre typiske reaktioner:

⦁ Kunden kan gå ned i termometret. Det vil sige, at oplevelsen giver kunden negative følelser, og det kan ende med at blive en øv-oplevelse.

⦁ Kunden kan opleve, at oplevelsen er som forventet. Det vil sige, at oplevelsen ikke vækker følelser i kunden, og den kan ende med at blive uinteressant og ligegyldig – altså en nulpunkts-oplevelse.

⦁ Kunden kan også gå op i termometret. Det vil sige, at oplevelsen giver kunden positive følelser og kan enden med at blive en WAUW-oplevelse.

Nu spørger du sikkert:

”Jamen, hvad skal der så til, for at vi skaber den følelsesmæssige kontakt, som bl.a. Harvard henviser til?”

Det første, I skal sikre jer, er naturligvis, at I har en nulpunkts-oplevelse. Altså at I har et godt produkt, til den rigtige pris og med kundevenlige processer for jeres service.

Og kan I svare: ”ja” her – så er næste skridt at kigge på den øverste del af WAUW-termometret.

Altså arbejder med oplevelser der skaber en følelsesmæssig kontakt. Som du kan se i termometret, så er der to ting, der skal være til stede, for at vi taler en WAUW- oplevelse:

Oplevelsen skal være uventet og personlig.

Det uventede betyder, at vi ikke gør det, som alle andre gør. Vi kan enten gøre langt mere, eller vi gør noget helt andet end fx vores konkurrenter.

Og det personlige betyder, at vi gør det rigtige eller noget ekstraordinært i øjeblikket sammen med kunden.

Lad os tage et eksempel.

I juli 2017 var min familie og jeg i USA og skulle rejse hjem fra Los Angeles en meget tidlig søndag morgen.

Det betød, at vi skulle finde et supermarked, som havde døgnåbent, og hvor vi kunne købe morgenmad.

Min mand Ole blev sendt afsted, og han kom storgrinende tilbage til hotellet.

Han var gået over gaden og ind i det lokale supermarked, hvor der ikke var et øje.

De han nåede op til kassen, var der 2 åbne kasser.

Der sad 2 kvinder, og da de så Ole, så begyndte de (i højt humør) at ”skændes om ”Ole.”

Den ene sagde: ”Come over here. I´m much better than her.”
Og den anden sagde: “Don´t belive her – I´ll give you a much better service.”

Så kort fortalt, så sad de to i kassen og skændtes om kunderne.

Samtidig med at de skraldgrinede og havde en fest.

En søndag morgen kl. 04.00.

Et godt eksempel, på et par medarbejdere, som greb situationen og gav Ole en uventet og personlig oplevelse, som han stadig husker og fortæller til andre.

WAUW-oplevelser kan derfor ikke hældes på flaske og sælges i Irma.

De er båret af kulturen og er derfor svære for jeres konkurrenter at kopiere.

Og de tager afsæt i jeres hverdag og i jeres virksomhed, og det er jeres medarbejdere, der giver dem.

***

Et spørgsmål vi ofte får, når vi træner virksomheder i WAUW-termometret er:

”Hvor lang tid, er en WAUW- oplevelse en WAUW-oplevelse?”

Og svaret er: ”Så længe jeres kunder ikke forventer den.”

Det betyder i praksis, at vi hele tiden skal udvikle på vores WAUW-oplevelser.

Det er ikke nok at sætte elastik om æggene i supermarkedet eller lægge chokolade og en hilsen ved webordren.

Der skal mere til i dag.

Det kræver naturligvis, at vi har en kultur, hvor vi anerkender de medarbejdere, der hver dag tænker: ”Hvordan kan jeg gøre vores kundeoplevelser endnu bedre?

Og som har frie tøjler til at gøre det, de vurderer, der skal til.

Og at vi har en kultur, hvor vi tager et godt og grundigt kig på vores egen virksomhed og den feedback, vi får fra vores kunder – og hele tiden tænker i forbedringer.

Det er imidlertid både tid og penge, som er godt givet ud.

For det er WAUW-oplevelserne, der gør, at kunderne gerne vil betale mere for jeres produkt.

Det er WAUW-oplevelserne, der giver jer flere kunder.

Og det er WAUW-oplevelserne, der på den lange bane, giver glade medarbejdere.

PS! Hvis du gerne vil læse mere om WAUW-termometret, så finder du en mere uddybende gennemgang i bogen: KICK-ASS SERVICE som du kan købe her:

Køb bogen her: KICK-ASS Service

Sidebar
Kundeservice er et håndværk, og vi er i Elis rigtig glade for at have Bergman Smit til at hjælpe os med at udbygge værktøjskassen for vores medarbejdere. Merete er en nærværende, empatisk og super engagerende underviser, der professionelt støtter og udfordre både ledelsen og medarbejderne i udviklingsprocessen. Elis Thea Byager, Service Development Manager
Vi har i forbindelse med et undervisningsforløb i Kundecentret gjort brug af Meretes stærke kompetencer indenfor salg og service. Udover at have stor erfaring indenfor feltet, er hun en inspirerende formidler, der er god til at omsætte teori til praksis - og ikke mindst en professionel samarbejdspartner i hele processen fra første kontakt til opfølgningsmødet. Vi har været rigtigt glade for samarbejdet, og jeg giver hermed med glæde Merete mine bedste anbefalinger. Jyske Bank Tina Vinther, HR
Vi har haft den store glæde at arbejde sammen med Bergman Smit. Vi har i dem haft en professionel partner til at undervise og træne medarbejderne. Vi har fået gode værktøjer, der kan hjælpe os i den fremtidige proces og som allerede nu giver resultater. Color Hotel Skagen Rikke Gandrup, Adm. Direktør
Serviceforløbet med BERGMAN SMIT har været en kickstarter til at yde bedre kundeservice. Der er sket en forbedring i den måde, vi taler med vores kunder på og en positiv optimering af interne processer. Der er kommet en større teamfølelse, vi arbejde nu efter samme principper, og vi er blevet gode til at se nye muligheder. Vores seneste kundetilfredshedsanalyse viser, at der er sket en markant stigning. Kundetilfredsheden er steget fra 8 til 9,2 (hvor 10 er yderst tilfreds) på 6 måneder. Knauf Kirsten Krogh Neigaard, Customer Service Manager
TopAdfærd er et uddannelsesforløb, hvor praktisk træning af Topdanmarks metoder er i højsæde. Konsulenterne fra Bergman Smit har stor forståelse for Topdanmark og vores metoder, hvilket gør undervisningen levende, målrettet og konkret. Kurset giver deltagerne muligheden for at omsætte teorierne til værdibaserede handlinger i netop deres job. Arbejdet med Topdanmarks værdier skaber en fælles referenceramme som gør, at vores kunder føler sig endnu bedre hjulpet i kontakten med os. Topdanmark Britt Præst Rudkilde, HR-udviklingskonsulent
Akademiuddannelsen i service og ikke mindst eksamen har givet vores medarbejdere en større tro på egne evner. Deres kommunikation med kunderne er mere positiv, de er blevet bedre til mersalg, og de er mere nysgerrige og søger alternative løsningsmuligheder. Derudover har de fået et fælles fundament at arbejde videre med og sidst men ikke mindst, så har de fået papir på, at de er dygtige til deres job. Berendsen Servicechef Mette Breinholt
EG indgik et samarbejde med Merete fra Bergman Smit i forbindelse med at EG ønskede at forbedre kundetilfredsheden, og samtidig tilbyde medarbejderne mere kompetenceudvikling i vores support. Vi ville have en stærk samarbejdspartner som kunne skabe et overblik over vores behov og samtidig deltage aktivt i processen. Merete er helt unik i hendes tilgang til vores udfordring på en positiv måde. Det er ikke kun kurser med faste rammer og regler, men en fleksibel tilgang hvor vi i fællesskab har skabt en plan for udvikling af vores support. Merete er dybt professionel og understøtter tidens trend og forskningsresultater til at skabe de bedste resultater for EG. Vi er på nuværende tidspunkt et godt stykke i udviklingsprocessen og vi er meget begejstret. Vi skulle have kontaktet Merete tidligere og vi ser et langt og succesfuldt samarbejde. EG Brian Kjær, Senior Manager
Vi har i Movias Call center brugt Merete Bergman Smit ifbm. akademi uddannelsen i service. Det var med medarbejdernes egne ord, det bedste undervisningsforløb de nogensinde havde været på. Den feedback skal helt sikkert tilskrives Merete og hendes undervisningsform, som blev beskrevet som meget inkluderende, lyttende, men også med en evne til at skubbe fremad og lukke samtaler/diskussioner, når de har kørt længe nok. Merete opleves også som både støttende og coachene. Det er medarbejdernes ord. Jeg giver glædeligt Merete mine bedste anbefalinger. Dybt seriøs, faglig kompetent og en dygtig underviser. Movia Michael Woldiderich, Call Center Manager
Merete er en fantastisk dygtig og nærværende formidler, der formår at oversætte teori til praksis på en håndgribelig, konkret og anvendelig måde. Merete har stor viden indenfor kundeservice og salg og deler gavmildt ud af egne oplevelser og erfaringer, hvilket gør undervisningen både levende og interessant. Vi er vilde med Merete og har allerede sat både workshop og materialer i spil i de lokale afdelinger. Jeg giver derfor Merete mine varmeste anbefalinger. Spar Nord Ninna Holch, Strategi og ledelsessupport

Skriv til os

Ring til os