Når jeg afholder møder med mine kunder, som typisk er kundeservicechefer eller direktører, så siger de ofte: ”Vi har ikke mange klager hos os, så antallet af utilfredse kunder er begrænset.”
Og selvfølgelig kan antallet af klager og negative anmeldelser på Trustpilot være en klar indikator for kundetilfredsheden.
Men det er farligt at tro, at vores kunder er glade og tilfredse, hvis ikke vi hører andet.
For netop i forbindelse med vores kunder, her er intet nyt altså ikke godt nyt.
Det kræver selvfølgelig en forklaring:
Superoffice har i 2021 lavet en undersøgelse, hvor konklusionen er, at kun 9 % af alle kunder klager.
Ja du læste rigtigt – 9 %.
Undersøgelsen viser også, at de 91 %, der ikke klager, vælger at forlade jer og vil samtidig fortælle om den uheldige oplevelse med jeres produkt eller service til 15 personer i deres netværk.
Og av – den gør ondt.
For vi kan hermed konkludere, at vi (uanset branche) hver eneste dag mister kunder, som vi troede var glade – uden vi ved det.
Lad mig give dig et eksempel.
Jeg har netop fået en p-bøde.
Jeg havde tastet et 5 tal for meget ind i automaten og havde derfor skrevet 8 cifre i stedet for 7, som der jo er på en nummerplade.
Så jeg fik en bøde, selvom jeg havde betalt for parkering.
Så jeg tænkte: “Det kan simpelthen ikke være rigtigt” og tog kontakt til Apcoa Parkering.
Ikke mindst fordi det, ifølge en dom i landsretten, ikke er lovligt at fastholde en p-afgift ved fejlindtastning.
Men Apcoa Parking fastholdt deres afgift, fordi de er et privat selskab, og fordi det var Københavns Kommune, der blev dømt i sagen.
Og så gav jeg op.
Jeg magtede ikke at involvere FDM (som havde rejst sagen mod København Kommune), fordi jeg havde travlt. Så jeg kørte kortet igennem, betalte de 795,- kr. og kom videre.
Men det er jo ikke ensbetydende med, at jeg er tilfreds.
Og du har sikkert oplevet det samme.
At du, af den ene eller den anden årsag, ikke klager eller gør virksomheden opmærksom på, at du har forladt virksomheden med damp ud af ørerne.
Fordi du ikke orkede det.
Fordi du ikke ville ødelægge den gode stemning.
Eller fordi du tænkte, det kan jeg altid lige gøre – og så kom fra det.
Så den eneste måde, vi kan være sikre på, at vi ikke har utilfredse kunder, er ved at spørge dem.
Enten ved hjælp af kundeevalueringer og kundeundersøgelser.
Eller ved at vi fx spørger: “Fik du den hjælp, du havde brug for i dag?” eller “Var alt ok hos os i dag?” eller “Fandt du alt det, du havde brug for i dag?”
Først her får vi et reelt billede af, om vi har glade kunder ellers ej.
PS! Du kan evt. læse mere om Superoffices undersøgelse her:
https://www.superoffice.com/blog/customer-complaints-good-for-business/